Vysoká hodnota, prísne bezpečnostné štandardy a potreba rýchlosti – to všetko robí z leteckej prepravy ideálny spôsob, ako dopraviť zlato z jednej destinácie do druhej. Možno vás prekvapí, že obrovské množstvá zlata sa denne prepravujú bežnými komerčnými linkami – často bez toho, aby si to cestujúci vôbec uvedomili. Viete o tomto fenoméne?
Prečo sa zlato prepravuje letecky?
Zlato má mimoriadne vysoký pomer hodnoty k hmotnosti. To znamená, že aj malá zásielka môže predstavovať milióny a desiatky až stovky miliónov eur – a preto je potrebná rýchla, bezpečná a spoľahlivá preprava.
Výhody leteckej prepravy zlata:
-
Rýchlosť – minimalizuje sa riziko počas prepravy.
-
Bezpečnosť – letiská aj letecké spoločnosti majú prísne bezpečnostné opatrenia s tým, že na významných letiskách sídlia špecializované prepravné spoločnosti ako BRINKS či LOOMIS. Jedná sa o štandardný postup prepravy pri letiskách.
-
Efektivita – menej prestupov znamená menšie riziko chýb či strát.
Logistika v zákulisí
Preprava zlata lietadlami je extrémne koordinovaný proces s množstvom bezpečnostných prvkov:
-
Bezpečné balenie – zlato sa balí do plombovaných kontajnerov, často s GPS sledovaním.
-
Ozbrojený transport – pancierové vozidlá zabezpečujú presun medzi skladmi a letiskami. Častokrát sú špecializované sklady priamo na letiskách.
-
Oddelené priestory v lietadle – na palubách komerčných lietadiel sa zlato často ukladá do špeciálne zabezpečených častí nákladového priestoru. Pritom, pasažieri nikdy nevedia čo sa môže ukrývať pod ich nohami.
-
Diskrétnosť – podrobnosti o zásielke pozná len nevyhnutne potrebný personál, majitelia zlata, poisťovateľ, a špecializovaný transportéri.
Firmy ako Brinks, Malca-Amit či Loomis sa špecializujú na takýto typ vysoko zabezpečených zásielok a ich služby spĺňajú globálne normy.
Známe príklady leteckej prepravy zlata
V posledných rokoch sme boli svedkami viacerých významných leteckých prevozov zlata:
-
JPMorgan Chase a iné banky – prepravili miliardy dolárov v zlate medzi Londýnom a New Yorkom kvôli cenovým rozdielom na trhoch. Je to z dôvodu arbitrážneho obchodu, rozdielnej ceny, ale aj pri veľkých zmenách ako to bolo na začiatku roku 2025, keď JPMorgan prepravil rekordné množstvo zlata do New Yorku pred zavedením dovozných ciel Donalda Trumpa.
-
Väčšina týchto letov putuje na linkách Zurich - New York, London - New York, či Zurich - London. Zlato v stovkách kíl až niekoľko ton ide od švajčiarskych rafinérií priamo do skladov bánk v New Yorku a Londýne. Preto väčšinu tohto zlata prepravujú aerolinky ako Swiss Airlines, ktoré tieto dodávky potichu odosielajú v civilnej doprave.
Čo keď niečo zlyhá?
Nie vždy však ide všetko podľa plánu, sú tu aj známe prípady krádeží zlata z lietadiel:
-
Toronto Pearson Airport (2023) – jedna z najväčších krádeží v histórii Kanady. Z nákladového terminálu na letisku zmizlo približne 20 miliónov dolárov v zlate a hotovosti. Zlato bolo súčasťou leteckej zásielky z Európy a ukradnuté priamo z letiskového skladu v čase, keď ešte nebolo doručené konečnému príjemcovi. Kanadská aerolinka však nedeklarovala pravú hodnotu zásielky a tak bola škoda nepokrytá. Zlato sa prepravilo priamo cez lietadlo komerčnej linky, no bolo vyzdvihnuté osobami ktoré neboli skutočne určené na odber tohto zlata, spoločnosť BRINKS na to prišla až potom, keď na miesto dorazilo ich skutočné logistické nákladné auto.
-
Heathrow, Londýn (1983) – známy „Brink’s-Mat Heist“, kde lupiči ukradli zlato v hodnote takmer 26 miliónov libier z vysoko stráženého skladu. Hoci sa udalosť neodohrala priamo počas letu, išlo o zlato pripravené na prepravu letecky. Dodnes sa nenašlo.
Tieto prípady ukazujú, že aj v extrémne strážených logistických reťazcoch môže dôjsť ku krádežiam – najčastejšie v prechodovej fáze, teda pri nakládke, vykládke alebo v skladoch pred colným odbavením.
A čo vy? Budete rozmýšľať o tom, koľko máte zlata pod nohami pri Vašom najbližšom lete? Jedná sa o častejšiu záležitosť ako si myslíte!